Mataranka, Australië

Dag 12: Mataranka/Elsey National Park en de Cutta Cutta Caves

8 september 2017 - Mataranka, Australië

Agile Wallaby, Mataranka Bitter Springs, Mataranka Waarschuwingsborden Wilkin's Rock Wallaby, Cutta Cutta Caves

Vlakbij de camping in Mataranka liggen de Bitter Springs: heerlijke warmwaterbronnen, waar je je mee kan laten voeren op de lichte stroming van een riviertje. Hier leven zoetwaterschildpadden en heel veel vogels en vlinders, net als in de rest van Elsey National Park. We zagen ook weer agile wallabies rondhuppen, eentje had een jong (een joey, noemen ze dat hier) in de buidel. We keken een groot deel van de dag rond in het Nationaal Park en zagen weer veel nieuwe vogelsoorten.

Eind van de middag bezochten we de Cutta Cutta Caves in de buurt van Katherine. Deze grotten in een gebied met karstgesteente lopen elk jaar onder water in het natte seizoen. Dit zorgt ervoor dat de stalactieten en -mieten hier heel anders groeien dan in een 'normale' grot. Bij de ingang van de grot zagen we een Wilkin's rock-wallaby, in de grot zagen we onder andere twee brown tree snakes. Opvallend was ook dat het nogal warm was in de grot. Het kon er zelfs 28 graden worden. De vleermuizen die in de grot slapen, gaan steeds dichter bij de uitgang hangen, naarmate het in de grot warmer wordt.

Vervolgens reden we door naar Katherine. Hier stonden we op een mooie camping waar we weer allerlei nieuwe vogelsoorten zagen, zoals de red-collared lorikeet en de great bowerbird. Omdat het inmiddels nogal warm was geworden, namen we aan het eind van de middag een duik in het zwembad om lekker af te koelen...