Dag 15: Litchfield National Park

11 september 2017 - Litchfield National Park, Australië

Termietenheuvel, Litchfield National Park Wangi Falls, Litchfield National Park Florence Falls, Litchfield National Park Termietenheuvels kompastermiet, Litchfield National Park

Rondom Alice Springs was het overdag lekker warm (laag in de twintig graden Celsius) en koelde het 's avonds en 's nachts behoorlijk af. In het noorden blijft het 's avonds en 's nachts warm. Overdag lopen de temperaturen rond deze tijd van het jaar behoorlijk op. Ook is de luchtvochtigheid hoog, dus we zweten wat af!

's Ochtends maakten we een wandeling rondom Florence Falls, daarna maakten we een rondje rondom de Tabletop Swamps. Daar waren grote zilverreigers, fluiteenden en honderden kleine hagedisjes. Ook zagen we een slang. Het was even de vraag wie het meeste schrok: de slang van het feit dat Marco bijna op hem stapte, of Marco, omdat Carla heel hard: “Slang, slang!” riep.

In Litchfield zijn een heleboel watervallen, wij bezochten naast Florence Falls ook Tolmer Falls en Wangi Falls. Bij deze laatste watervallen zagen we een orange-footed scrubfowl. Ook maakten we een rondje rondom een verlaten tinmijn. Het is bijna niet voor te stellen in wat voor barre omstandigheden de mensen hier vroeger werkten en leefden.

In het noorden van Australië zijn veel termietenheuvels, in Litchfield staan velden vol met hele grote exemplaren. En dan te bedenken dat er maar kwart zichtbaar is boven de grond! In dit gebied komen zgn. kompastermieten voor. Zij maken platte termietenheuvels, die allemaal noord-zuid georiënteerd staan ivm de zon.

In de middag maakten we nog een korte stop in Berry Springs Nature Park. Hier zagen we onder andere een forest kingfisher. De dag eindigde op een camping in de buurt van Darwin, waar we wederom verkoeling zochten in het zwembad.

1. Michelle:
    13 september 2017
    Heerlijk ziet t eruit!! Geniet ervan!