Dag 16 en 17: Darwin, Fogg Dam en Corroboree Billabong

13 september 2017 - Darwin, Australië

Orange-footed Scrubfowl, Darwin Rainbow Pitta, Fogg Dam Barking Owl, Corroboree Billabong

We begonnen de dag in de George Brown Darwin Botanic Gardens. Het was daar relatief rustig qua vogels, het was minder rustig als gevolg van schoonmaak- en renovatiewerkzaamheden... We waren eigenlijk op zoek naar uilen, maar die hebben we niet gevonden. Wel zagen we onder andere de pied imperial pigeon. We vonden het opvallend dat in en rondom Darwin ineens overal orange-footed scrubfowls lopen. Tot gisteren hadden we deze 'kip' nog niet gezien, in Darwin lopen ze in parken, tuinen, bossen...

Vervolgens reden we richting East Point, een schiereiland ten noordoosten van Darwin. Het was fijn om de zee weer te zien! We maakten een aantal korte wandelingen, zowel langs de kliffen als door moesson- en mangrovebos. We zagen steltlopers, zoals de Syberische grijze ruiter, rifreigers en silver gulls (één van de slechts drie meeuwensoorten die in Australië voorkomen). De leukste soort die we gezien hebben was de rainbow pitta, een kleine, bontgekleurde, met name op de grond levende vogel. Ook zagen we heel veel wallaby's in het bos rondhuppen.

In Darwin wordt veel aandacht geschonken aan de Tweede Wereldoorlog. In 1942 werd de plaats en met name de (militaire vloot in de) haven gebombardeerd door de Japanners. Tot die tijd was Darwin een relatief klein plaatsje, maar inmiddels is het een belangrijk handelscentrum. Door de bombardementen, maar ook door grote verwoestingen als gevolg van een orkaan in 1974, kent de stad nauwelijks historische gebouwen. We hebben een rondje gelopen door het centrum, maar vonden de stad weinig opwindend.

De volgende dag gingen we richting de wetlands ten oosten van Darwin. We bezochten Fogg Dam, Leaning Tree Lagoon en Corroboree Billabong.

De Fogg Dam is in de jaren '50 gebouwd voor een (mislukt) rijst-project, maar het gebied rondom de dam werd al snel een belangrijk reservaat voor duizenden watervogels, zoals ganzen, eenden, reigers en ibissen. In het aangrenzende moesson-bos zagen we ook nog diverse rainbow pitta's. In Leaning Tree Lagoon zagen we ongeveer dezelfde soorten vogels, maar ook nog een Jabiru en een grote groep van wel 15 wallabies. In Corroboree Billabong maakten we een boottocht. Hierdoor zagen we de vogels van een andere kant èn van dichterbij: ijsvogels, jacana's ('lelielopers'), aalscholvers, reigers, Jabiru's, zeearenden... ook zagen we een uil: de barking owl (de roep van deze uil klinkt ècht als het geblaf van een hond!). Tevens leven in deze wetlands krokodillen. Er waren zowel zoet- als zoutwaterkrokodillen. Vanaf de boot zagen we tot slot de zon prachtig ondergaan achter de horizon.