Dag 72 en 73: Penguin Island, Fremantle en Perth

8 november 2017 - Perth, Australië

Little Penguin onder rots, Penguin Island Kuifstern met jong, Penguin Island Perth

Dinsdag maakten we onze laatste boottocht van de vakantie in de ondiepe zee voor de kust van Rockingham, ten zuiden van Perth. Hier groeit zeegras waarin inktvissen en veel jonge vissen leven, waarop dolfijnen (indo-pacific bottlenose dolphins) en pijlstaartroggen afkomen. Als snel zagen dan ook de eerste dolfijnen zwemmen. Ze achtervolgden een pijlstaartrog en ééntje pakte de vis af die deze rog had gevangen. De dolfijn slingerde de vis een aantal keer in de lucht om van de giftige stekels af te komen.

Even later zagen we een hele grote groep dolfijnen met pasgeboren jongen. Ze waren in speelse bui en zwommen mee op de boeggolf van de boot. Ook de jonge dolfijntjes deden hun best om uit het water te springen, maar ze kwamen nog niet zo hoog als de volwassen dieren.

Vervolgens voeren we langs een aantal rotseilandjes waarop vogels broeden. We zagen onder andere visarenden, kuif- en brilsterns en pelikanen. Op een ander eilandje lagen Australische zeeleeuwen, twee oude mannetjes. Hierna meerden we af aan Penguin Island, een eiland met de grootste kolonie little penguins van West-Australië. Het eiland is dan ook een reservaat dat tijdens het broedseizoen van de pinguïn volledig gesloten is en alleen overdag tot 16:00 uur bezocht mag worden. Overdag vissen de pinguïns namelijk op zee, aan het eind van de middag komen ze aan land om te slapen. Zieke pinguïns of om welke reden dan ook verlaten jonge pinguïns worden opgevangen in een centrum. Hier worden ze drie keer per dag gevoerd. Toen we aankwamen op het eiland konden we direct aansluiten bij een sessie.

Daarna liepen we een rondje over het eiland. We zagen weer veel meeuwen, sterns en pelikanen, maar eigenlijk waren we natuurlijk op zoek naar een 'wilde' little penguin. De kans dat we er eentje zouden zien was niet zo groot: er zijn overdag alleen jonge pinguïns – maar die zitten over het algemeen diep in hun hol – en ruiende pinguïns – maar die verstoppen zich in deze voor hen kwetsbare periode. We waren dan ook blij verrast dat we tóch een little pinguïn onder een rots op het strand ontdekten!

Nadat we hadden gezwommen, liepen we verder over het eiland en zagen onder andere nog jonge kuifsterns.

Een pontje bracht ons weer terug naar het vasteland. We reden naar Fremantle, de grootste havenstad van West-Australië, vlakbij Perth. Dit is tevens één van de oudste steden van West-Australië, wat goed te zien was aan de bewaard gebleven gebouwen in het centrum.

De volgende dag bezochten we Perth. Eerst gingen we naar Kings Park, de botanische tuin van de stad. Het was leuk om weer alle bomen en planten te zien van de regio's de we deze vakantie bezocht hebben. We zagen verder veel vlinders, honeyeaters en een fairy-wren.

Daarna bezochten we de binnenstad. Opvallend was dat de oude en nieuwe gebouwen door elkaar heen zijn gebouwd, wat leuke contrasten geeft.