Dag 5 en 6: Campervan ophalen en West MacDonell National Park

2 september 2017 - Erldunda, Australië

Bijgekomen van de reis – we hebben helemaal geen last gehad van een jetlag – was het moment aangebroken om onze campervan op te halen. Dit is de eerste keer dat we met een 4WD campervan reizen, dus we waren blij met de uitgebreide instructie. We sloegen boodschappen in voor de komende dagen en vulden de twee extra jerrycans met diesel. Toen konden we eindelijk op pad. Het was natuurlijk even wennen om links te rijden, maar al snel waren we bij onze eerste bestemming: Simpson's Gap. Hier bezochten we de mooie kloof en maakten een wandeling naar het uitzichtpunt op Cassia Hill. Daarna reden we naar Standley Chasm, een veel smallere kloof in de MacDonnell Ranges. Omdat het inmiddels behoorlijk warm was geworden, was het heerlijk om in de schaduw van de gum-trees langs het riviertje te lopen. De kloof heeft een belangrijke culturele betekenis voor de vrouwen van de Western Arrernte people, de oorspronkelijke bewoners van het gebied. Onderweg zagen we veel honeyeaters die aan het drinken waren uit het riviertje.

We eindigden de dag bij Ellery Creek Big Hole, waar een permanent meertje aanwezig is. Tijdens de Dolomite Walk zagen we onze eerste zebravinken, bij het meertje waren onder andere white necked herons en Australasian grebes (die lijken op dodaars). 's Avonds vlogen er veel vleermuizen rond en hoorden we southern boobook (een uil). Toen was het tijd voor ons eerste nachtje in de campervan. Gelukkig hebben we een extra dekbed gekregen, omdat het 's nachts nogal afkoelt...

De volgende dag keken we nog wat rond bij het meertje en de kampeerplaats. We zagen onder andere een mooie major mitchell's cockatoo en mistletoebirds. Na het ontbijt reden we naar Ormiston Gorge. De MacDonnell Ranges behoren tot de oudste bergen ter wereld. Ooit zo hoog als de Himalaya, inmiddels hebben vele honderden miljoenen jaren erosie de bergen veranderd in een bijna glooiend landschap vol mooie kloven en rotswanden. Wij besloten de 4 uur durende Pound Walk te lopen, wat een afwisselende wandeling bleek. Het ene moment genoten we op de top van een berg van het mooie uitzicht, het andere moment klommen we over grote rotsblokken in allerlei kleuren in de droge rivierbedding. De wandeling eindigde bij een mooi meer, waar we onder meer een black-fronted dotterel en long-nosed dragons zagen. 's Middags liepen we naar de zgn. Ghost Gum Lookout, een prachtig uitkijkpunt op de Ormiston Gorge.