Dag 68 t/m 70: Dryandra Woodland en Herdmans Lake

5 november 2017 - Dryandra, Australië

Yellow-footed Antechinus (Mardo), Dryandra Woodland Shortbeaked Echidna, Dryandra Woodland Rainbow Lorikeet, Herdsman Lake

's Ochtends wandelden we over de camping langs het Harvey-estuarium. We zagen een grote groep pelikanen, aalscholvers en meeuwen. Op de oever hupten splendid fairy-wrens.

Vervolgens reden we naar Dryandra Woodland dat ten zuidoosten van Perth ligt. Er zijn nog slechts snippers oorspronkelijk wandoo-bos in de Western Wheatbelt gespaard gebleven, Dryandra bevat het grootste deel. Het gebied staat bekend om de numbat, een klein oranje-bruin zoogdiertje met zwart-witte strepen op z'n achterlijf. Er zijn nog maar twee gebieden in Australië waar de numbat zich heeft gehandhaafd. Niet alleen is het grootste deel van zijn leefgebied verdwenen, ook heeft de introductie van vossen en met name (verwilderde) katten zijn tol geëist. Dit geldt ook voor veel andere buideldieren, waarvan een deel inmiddels is uitgestorven. Een aantal soorten heeft men kunnen redden door populaties te verplaatsen naar vos- en katvrije eilanden voor de kust. Ook zijn er fokprogramma's waarmee men dieren probeert te herintroduceren.

Daarnaast is in Dryandra een aantal gebieden vos- en katvrij gemaakt en afgezet met een omheining. Hier leven zes verschillende soorten buideldieren, waarvan een deel nergens anders meer op het vasteland in het wild voorkomt. Wij gingen mee met een avondexcursie en zagen – mede dankzij het goede weer - woylies, bilbies, een mala, een quenda en een boodie. De woylies waren erg nieuwsgierig en sprongen vrolijk in het rond. De bilbies waren behoedzamer: bij een kleine beweging of wat geluid, schoten ze weg. De meeste buideldieren in Australië zijn actief in het donker. Om hun ogen niet beschadigen is het het beste ze te bekijken met rood licht.

Vlak na de excursie zagen we ook nog een brushtailed possum met jong in een boom klimmen.

De volgende dag hebben we allerlei wandelingen gemaakt op zoek naar vogels en andere dieren. We zagen onder meer een western wattlebird en een Gould's monitor. Natuurlijk hoopten we ook een numbat te zien, maar omdat er naar schatting nog maar 100 in het gebied voorkomen èn ze een heel groot territorium hebben, was de kans hierop niet zo groot.

Toen het donker was geworden gingen we op zoek naar de nachtdieren van Dryandra. Deze keer zagen we naast kangoeroes wél possums: de common brush-tailed possum. Ook zagen we een echidna en hoorden we de bush-stone curlew (een soort griel).

De tweede ochtend hebben we nog een wandeling gemaakt door het gebied. We zijn helaas weer geen numbat tegengekomen, maar zagen wel Mardo (yellow-footed antechinus), een klein, schattig buideldiertje van nog geen 15 cm groot. Bij het verlaten van Dryandra Woodland zagen we nog een echidna langs de weg wandelen. Dit zoogdier dat eieren legt, blijft leuk om te zien.

Met een aantal tussenstops reden we naar Bungendore Park, waar we een korte wandeling maakten. Hier zagen we allerlei vlinders, waaronder een monarchvlinder. Vervolgens bezochten we Herdmans Lake, dat ten noordwesten van Perth ligt. Naast veel eenden en ibissen werden we hier verrast door twee buff-banded rails die zich mooi lieten zien. Daarnaast vlogen er raven en rainbow lorikeets rond.