Dag 71: Rottnest Island

6 november 2017 - Rottnest Island, Australië

Quokka's op onze lunchplek, Rottnest  Fietsend over Rottnest Bultrug, Rottnest

We stonden vroeg op om met de veerboot naar Rottnest Island te varen, een eilandje voor de kust van (greater) Perth. Het eiland is autovrij. Er zijn fiets- en wandelroutes aangelegd en er rijdt een bus rond. Een rondje op Rottnest is ongeveer 22 kilometer, dus wij hadden fietsen gehuurd om het eiland te verkennen. En wat was het mooi!

Eerst kwamen we langs grote zoutmeren, waarvan er eentje vol zat met vogels, waaronder veel banded stilts (een soort steltkluut). In de struikjes rondom de meren zaten white-fronted chats (een soort tapuit). Leuk was ook het paartje red-necked avocet (een soort kluut) met jongen. Het eiland staat vooral bekend om de quokka, 'the happiest animal on earth'. Dit is een buideldier ongeveer ter grootte van een marmot. Toen de Nederlanders hier in de 17e eeuw als eerste Europeanen aan land kwamen, dachten ze dat het ratten waren, vandaar de naam 'Rattennest', dat later is verbasterd in Rottnest. Omdat er op Rottnest geen katten en vossen voorkomen, zijn de quokka's nog steeds vrij talrijk en best wel tam. 's Ochtends konden we ze met enige moeite vinden in de schaduw van de bomen langs de golfbaan. Ze leken nogal slaperig.

Vervolgens zijn we naar de westpunt van het eiland gefietst. In de lucht vlogen vier visarenden en in de baai zagen we allemaal Australische zeeleeuwen. Naast de zeeleeuwen die sliepen op rotseilandjes in de zee, zwommen er twee in het water. Het leek wel alsof ze aan het spelen waren. Ook zagen we dolfijnen en een paar zeehonden: New Zeeland fur seals.

Het was prachtig, zonnig weer. Het leek ons een goed idee om even in de schaduw onder een boom te gaan lunchen, maar zodra Marco zijn rugzak opendeed, kwamen er vier quokka's uit de bosjes aangehuppeld. Je mag ze niet voeren of aaien, maar ze kwamen onder onze benen doorlopen, klommen op de rugzakken, likten aan onze armen en handen... Er zat dus niks anders op dan even door te fietsen naar een ander plekje. Even verderop zagen we een bankje in de schaduw onder een boom. Hier konden we rustig lunchen, al kwamen er wel twee king's skinks een kijkje nemen.

Rottnest kent verder prachtige baaien, waar je kan zwemmen en een beetje kan snorkelen. In een baaitje aan de zuidzijde van het eiland zijn we dan ook nog even het water in gegaan.

De dag leek heel snel voorbij te gaan. We namen nog snel een ijsje, vóór we de veerboot terug naar Perth namen. Onderweg kregen we nóg een toetje: we zagen weer bultruggen uit de zee springen!

1. Thea en Giel:
    8 november 2017
    Hallo Carla en Marco
    wat een leuk reisverslag en foto's.
    Het wordt nu wel aftellen voor jullie.
    We wensen jullie nog een paar mooie dagen toe en een goede terugreis.
    Groetjes van ons.