Dag 18 t/m 21: Kakadu National Park

17 september 2017 - Kakadu National Park, Australië

Rotstekening, Nourlangie, Kakadu NP Zoutwaterkrokodil met Baramundi, Yellow Water, Kakadu NP Brolga's, Yellow Water, Kakadu NP

De afgelopen vier dagen hebben we Kakadu National Park bezocht. Dit fantastische, afwisselende natuurgebied is zo'n 20.000 km2 groot (dus zo groot als half Nederland!). Het gebied bestaat voor een groot deel uit savanne-bossen en wordt doorsneden door brede rivieren. In het regenseizoen komen grote delen van Kakadu onder water te staan. Gedurende het droge seizoen (ongeveer van april tot oktober) 'droogt' het gebied langzaam op. In de zgn. billabongs blijft gedurende het droge seizoen meestal water staan, wat een enorme vogelaantrekkende werking heeft.

Het gebied is niet alleen beschermd vanwege de unieke natuur, maar ook in verband met de grote cultuurhistorische betekenis. Al meer dan 50.000 jaar wordt het gebied bewoond door verschillende aboriginalvolken. Hiermee hebben de aboriginals de oudste, nog levende cultuur ter wereld. In het gebied zijn unieke rotstekeningen te vinden, waarvan sommigen als duizenden jaren oud zijn.

Slechts een deel van Kakadu is toegankelijk voor toeristen. We hebben alle 'deelgebieden' bezocht, daar wandelingen (en 'beklimmingen') gemaakt, zowel 's avonds als 's ochtends gevaren in Yellow Water en het cultureel centrum bezocht, waar we meer te weten kwamen over de geschiedenis, cultuur en het geloof van het in dat deel van Kakadu levende aboriginal-volk.

Ook zijn we bij Cahills Crossing geweest. Niet alleen is het leuk om hier krokodillen te spotten, maar het is tevens de grens naar Arnhemland. Zelfs voor veel Australiërs een vreemde gewaarwording: om naar Arnhemland te mogen gaan, heb je een speciale vergunning nodig. Hier leven namelijk nog aboriginals in relatieve isolatie. Zij kunnen er zelf voor kiezen om wel of geen contact te zoeken met zgn. 'balanda' (niet-aboriginal mensen).

Overdag liepen de temperaturen behoorlijk op. We probeerden daarom de meest inspannende wandelingen zo vroeg mogelijk te doen. Als het even kon (bv ivm de krokodillen) sprongen we 's middags even in een zwembad of een meertje om af te koelen. Toch hebben we qua weer niks te klagen. Richting het regenseizoen wordt het steeds warmer en de luchtvochtigheid steeds hoger. Je kan je toch niet voorstellen dat het hier straks dagelijks tussen de 45-49 ºC is met een luchtvochtigheid van 90%?

1. Henk Hoevers:
    18 september 2017