Dag 22 t/m 24: Pine Creek, omgeving Victoria River en Lake Argyle

20 september 2017 - Wyndham, Australië

Infinity Pool, Lake Argyle Yellow Chat (Screenshot display camera), Lake Argyle  Short-eared Rockwallaby, Lake ArgyleTawny Frogmouth, Parry's Lagoon

De dag in en om Pine Creek stond in het teken van de zoektocht naar de hooded parrot... die we uiteindelijk niet gevonden hebben.

Pine Creek is een klein, historisch stadje, waar in de omgeving eind van de 19e eeuw goud werd gevonden. Tot eind 20e eeuw is er naar goud gegraven. Het stadje staat vol met herinneringen aan die tijd, zoals oude machines. Ook is er een oud treinstation met een stoomlocomotief te bezichtigen en is er een uitzichtpunt waar je zicht hebt op een oude (inmiddels met water gevulde) mijn.

De hooded parrot hebben we dus niet gevonden, maar in het stadje zagen we wel masked finches. We mochten een rondje over de renbaan rijden en zagen daar cockatiels (valkparkieten) en hardheads (eenden). In de Umbrawarra Gorge zagen we silverbacked butcherbirds.

We sliepen die avond op de camping bij Victoria River Roadhouse, een mooie tussenstop op weg naar West-Australië.

De volgende ochtend gingen we even kijken bij de Victoria Rivier vlakbij de camping. Hier zagen we negen brown quails (kwartels) al rollebollend naar beneden gaan om te drinken uit de rivier. Ook zagen we in de graslanden bijna twintig agile wallabies grazen. Daarna maakten we een wandeling met prachtige uitzichten op de steile, rode bergwand langs de vallei. Vervolgens reden we met diverse tussenstops westwaarts. We zagen onder andere reuzensterns, grey-fronted en rufous-throated honeyeaters. Hoe verder we westwaarts reden, des te meer baobabs in het landschap verschenen.

Begin van de middag passeerden we de grenspost met West-Australië. West-Australië kent strenge quarantaine-regels: zo mag je onder andere geen verse groenten en vers fruit de grens mee overnemen. Een man checkte ook onze koelkast. Tevens moesten we de tijd op onze horloges verzetten: in West-Australië is het anderhalf uur vroeger dan in Northern Territory (en zes uur later dan in Nederland).

Eindstation voor deze dag was Lake Argyle. Een groot meer dat is ontstaan door de bouw van een dam begin jaren '70. De camping naast het meer heeft een prachtig zwembad, een 'infinity pool' van waaruit je heel mooi uitzicht hebt op het meer. Dat zwembad konden we natuurlijk niet weerstaan...

Om 4:45 uur ging de wekker alweer. Dat klinkt heel vroeg, maar we waren al wakker, omdat we op tijd naar bed waren gegaan èn het voor ons eigenlijk nog steeds anderhalf uur later voelde. We hadden een boottocht over Lake Argyle geboekt. Om 5:30 uur vertrok het bootje en in zes uur tijd bezochten we een groot aantal eilandjes in het meer. Deze eilandjes zijn de toppen van bergen die niet onder water zijn komen te staan toen het meer zich vulde met water. Op en rond sommige leven heel veel vogels, waaronder een aantal zeldzame soorten. Ook leven er wallabies op een aantal eilandjes, die door het water niet meer weg kunnen. In het meer leven ongeveer 25.000 (!) zoetwaterkrokodillen.

We hebben weer heel veel nieuwe soorten vogels gezien, zoals Australische pelikanen, verschillende soorten steltlopers, duiven, een ralletje en kleinst waterhoen. Op één eilandje gingen we een rondwandeling maken en zagen we onder andere een aantal yellow chats, een soort gele tapuit waarnaar ook Australische vogelaars vaak naarstig op zoek zijn. Marco was daarnaast erg blij met de oriental plover, een plevier die in Europa superzeldzaam is. Voor Carla was het boottochtje helemaal geslaagd, omdat er een aantal short-eared rockwallabies van heel dichtbij te bewonderen waren. (We kunnen de kaart van Marco's camera met grote lens nu niet aflezen, daarom bij de foto's wat screenshots van het display van zijn camera...)

's Middags sloegen we in Kununurra weer boodschappen in voor de komende dagen en kochten we een Park Pass waarmee we alle nationale parken in West-Australië kunnen bezoeken. Daarna maakten we een korte wandeling door Mirima National Park. Dit is een park met fraaie, rode zandsteenformaties, ideaal leefgebied voor sandstone shriketrush en de white-quilled rock-pigeon, die we daar dan ook zagen.

's Avonds kwam er op de boom naast onze campervan een tawny frogmouth zitten, leuk!

1. Thea en Giel:
    21 september 2017
    Het wordt zo wel een heel bijzondere reis. Geniet er maar lekker van.
    Groetjes van ons.