Dag 25 en 26: Parry Lagoons Nature Reserve, Wyndham en The Grotto

22 september 2017 - Wyndham, Australië

Australische Pelikaan, Parry Lagoons Nature Reserve Baobab op de camping in Wyndham Double-barred Finch, Wyndham

Op de camping bij Parry Lagoons Nature Reserve is een mooie boardwalk aangelegd rondom een permanente plas. Tijdens een ochtendwandeling over de boardwalk zagen we onder andere bijeneters en diverse honeyeaters die aan het ontwaken waren. Na een korte autorit door het vlakke landschap van het reservaat – waar een spotted harier (een soort kiekendief) aan het jagen was – bezochten we Marlgu Billabong. Vanuit de verte zagen we al dat er een flink aantal Australische pelikanen op de plas zaten, die we vanuit de vogelhut goed hebben kunnen bekijken. Ook waren op en rond de plas nog veel andere watervogels aanwezig, waaronder Brolga's.

Daarna reden we naar Wyndham, een plaatsje in een baai aan de noordkust. Hier monden 5 rivieren in zee uit. Vanaf een hoog uitkijkpunt hadden we zicht op deze rivieren. Langs de rivieren zijn mangrovebossen aanwezig. Omdat er verder niet zoveel te beleven was in het plaatsje, zijn we vroeg naar de camping gegaan. Op een paar plekken op de camping wordt water neergezet voor vogels. Hier maakten vooral honeyeaters en vinken gebruik van. Ook staat er een enorme baobab van meer dan 2000 (!) jaar oud.

De volgende ochtend zagen bij het water onder andere double-barred finches, star finches en (jonge) gouldian finches. De gouldian finch is de zeldzaamste van deze. De volwassen mannetjes zijn prachtig gekleurd, hopelijk zien we die nog een andere keer.

Na een bezoekje aan The Grotto, een uitgesleten meer diep onder het maaiveld, zijn we over de Great Northern Highway (die soms best smal is) naar Purnululu National Park gereden. Dit park is alleen toegankelijk met 4WD, ondermeer vanwege de riviertjes waar je doorheen moet rijden. Onderweg zagen we nog een red-backed fairywren, een prachtig zwart vogeltje met een fel oranje-rode rug. Na registratie bij het Ranger Station reden we via een mooi uitzichtpunt naar onze eerste camping. Omdat het toeristenseizoen hier tegen het einde loopt in verband met het naderende regenseizoen, is het overal lekker rustig.

We hebben tot nu toe nog nauwelijks bewolking gehad. Daardoor kunnen we bijna elke avond genieten van een mooie zonsondergang en daarna van een prachtige sterrenhemel, waarin de melkweg heel goed te zien is.