Dag 64 en 65: Stirling Range en de karri- en tinglebossen van het zuidwesten

31 oktober 2017 - Hamelin Bay, Australië

Bobtail Skink, Stirling Range NP Red-winged fairywren, Tree Top Walk Slang, Mount Frankland

Na een koude nacht werden we wakker met zonnig, windstil weer. We maakten een wandeling bij Bluff Knoll. Dit was een hele andere ervaring dan een paar dagen eerder toen we er met bewolkt, winderig en nat weer waren. Daarna beklommen we Mount Trio, een steile klim, maar we werden beloond met mooie bloemen (waaronder mountain bells) en een golden whistler die zich mooi liet bekijken. Ook vlogen er twee square-tailed kites. Via de zgn. scenic drive door Stirling Range – een mooie route met diverse uitzichtpunten - reden we naar het westen. Onderweg zagen we monitors en een bobtail skink de weg oversteken. Ook zagen we kangoeroes en een pallid cuckoo (een soort koekoek). We hadden zeker geen spijt dat er nog een dagje terug waren gegaan naar Stirling Range.

Inmiddels waren we aangekomen in de karri- en tinglebossen van zuid-west Australië. Karri's en tingles zijn eucalyptusbomen die ook al bestonden in de tijd van de dinosaurussen. Tingles kunnen wel 400 jaar oud en 75 meter hoog worden.

In de buurt van Walpole is een Tree Top Walk gebouwd, waardoor je 40 meter boven de grond door het bos kunt wandelen. Ook zijn er korte wandelpaden door het bos aangelegd waar je door de holle boomstammen van nog levende bomen kunt lopen. Op de parkeerplaats bij de Tree Top Walk zagen we red-winged fairywrens: het mannetje haalde insecten van de auto's af en voerde deze aan z'n jong!

In deze bosrijke omgeving hebben we naast gewandeld ook een aantal mooie routes gereden met de auto. Onderweg zagen we onder andere Baudin black cockatoos, fairywrens en een slang. Bij Mount Frankland bezochten we het mooie uitzichtplatform.

We eindigden de dag aan de kust van de Indische Oceaan bij Hamelin Bay.