Dag 27 t/m 29: Purnululu en Wolfe Creek Meteorite Crater

25 september 2017 - Purnululu National Park, Australië

Purnululu (voorheen Bungle Bungle) National Park is vooral landschappelijk heel mooi. Het bekendst zijn de zgn. 'domes', rood-zwart gestreepte rotsformaties die lijken op enorme bijenkorven. Zowel 's ochtends als aan het eind van de dag kleurt de zon de rotsen het mooist. In dit park hebben we een aantal wandelroutes gelopen, waaronder een route door Mini Palms Gorge, waar Livistona-palmen groeien. Ook hebben we een wandeling gemaakt naar en door Echidna Chasm, een spectaculaire, smalle kloof van honderden meters lang. Uiteraard hebben we ook tussen de 'domes' door gewandeld. Op de camping kwam er ineens een boomvalk naast ons in een boom zitten!

Na twee nachten op een bush-camping te hebben geslapen, hadden we wel weer zin in een douche. In Halls Creek, een klein plaatsje ten zuiden van Purnululu, zagen we een mooi zwembad. Toevallig ging het zwembad net open, konden we lekker douchen en hebben we meteen het zwembad maar even uitgetest. Er was verder nog niemand, dus we hadden het hele 25 meterbad voor onszelf!

Nadat we lekker opgefrist waren, reden we door naar Wolfe Creek Meteorite Crater National Park. Zo'n 300 miljoen jaar geleden is daar een meteoriet op aarde neergekomen, die een krater van 850 meter doorsnede heeft geslagen. Hiermee is de op één na grootste meteorietkrater te wereld ontstaan, al werd deze pas in 1947 door Europeanen ontdekt. De lokale aboriginals kenden de plek al duizenden jaren, maar hebben wel een ander verhaal voor de ontstaansgeschiedenis.

We vonden het heel leuk om een keer een meteorietkrater in het echt te zien en best bijzonder dat de krater na zoveel jaar nog steeds zo goed te zien is. De weg ernaartoe was wel een uitdaging: vooral de laatste 20 km van de ruim 130 km onverharde weg was erg hobbelig...

De volgende ochtend kwam de zon op boven de krater en vervolgden we onze weg richting het westen. Al snel kwamen we een groep red kangaroos tegen. Die waren nieuw voor ons en we hadden er ook niet op gerekend om ze te zien. Op het informatiebord bij de krater stond namelijk dat je ze zelden zag, omdat ze vooral 's nachts actief zijn. Ook zagen we onderweg onder andere Horsfield's bush larks (een soort leeuwerik) en crimson chats (een soort tapuit). Via een aantal tussenstops kwamen begin van de middag in Fitzroy Crossing aan. Boodschappen halen ging alleen niet lukken, want de winkel was dicht ivm 'Queen's Birthday'! Ook het Visitor's Centre was om deze reden gesloten. Deze feestdag hadden we in geen enkel lijstje zien staan. De dag waarop in Australië de verjaardag van de koningin wordt gevierd, verschilt blijkbaar per staat. Bovendien hebben we niks gemerkt van festiviteiten, het lijkt vooral een extra vrije dag voor de Australiërs.