Dag 30: Geikie Gorge en de gasslang...

26 september 2017 - Fitzroy Crossing, Australië

We stonden wederom vroeg op, omdat we om 8:00 uur een boottocht door de Geikie Gorge wilden maken en daarvóór – als het nog een beetje koel was – de wandelroute langs de rivier wilden lopen. Zowel op de camping, op weg naar de kloof als tijdens de wandeling, zagen we een heleboel agile wallabies. Ook zagen we veel vogels, maar helaas geen nieuwe soorten. Op het informatiebord in het nationale park stond dat er purple-crowned fairywrens voorkwamen, maar de ranger die we hiernaar vroegen, gaf aan dat ze dit jaar helaas nog niet gezien waren.

Tijdens de boottocht over de Fitzroy River hadden we mooi zicht op de kalkstenen rotswanden van de kloof. Ruim 350 miljoen jaar geleden vormden de rotsen nog een rif in een zee, inmiddels is de zee al lang verdwenen en zijn de rotsen door miljoenen jaren erosie mooi uitgesleten. Het was moeilijk voor te stellen dat in het regenseizoen het water wel 20 meter (!) hoger kan staan.

Het park wordt inmiddels samen met de lokale aboriginals beheerd, waardoor zij hun levenswijze zoveel mogelijk kunnen voortzetten. Toen de ranger ook aan de andere deelnemers aan de boottocht vertelde dat onderzoekers dit jaar de purple-crowned fairywren nog niet hadden gezien, vroeg ze aan Marco om de zang van de fairywren te laten horen. Marco speelde het geluidje van z'n telefoon af en ineens hoorden we een reactie uit het riet! Het mooie vogeltje met een knalpaars kroontje zat er tóch! We zagen er zelfs vier, waarschijnlijk een paartje met twee jongen. Verder zagen we onder meer zoetwaterkrokodillen en fairy martins (een soort zwaluw) die nestjes hadden gemaakt onder overhangende rotswanden.

De laatste paar dagen rook Carla een gaslucht tijdens het koken. De gasslang tussen de gasfles en het kooktoestel bleek te lekken. Omdat het steeds erger werd en de aansluiting op een gegeven moment zelfs steeds vlam vatte tijdens het koken, moesten we op zoek naar een oplossing. Fitzroy Crossing is echter nogal een klein plaatsje. Er was wel een winkel met van alles en nog wat, maar die had geen gasslang met een passende koppeling. Toen zat er niks anders op dan door te rijden naar de dichtstbijzijnde (grotere) plaats. Dat was Derby, ongeveer 260 km verderop. Tsja, alsof je vanuit Rotterdam even naar Groningen gaat om een nieuwe gasslang te halen...

Toevallig zagen we tegenover het informatiecentrum in Derby een winkel met onder andere campingspullen. En jawel hoor, daar hadden ze precies de slang met de koppeling die we nodig hadden. Joepie, we konden weer (veilig) koken!

Via een iets andere route dan gepland, kwamen we eind van de middag alsnog aan in Windjana Gorge National Park. We wandelden naar de rivier door de kloof, zagen fossielen in de rotswanden en toen het donker werd, vlogen er tientallen black fruit-bats uit de kloof om voedsel te zoeken.