Dag 38 t/m 40: Broome

6 oktober 2017 - Broome, Australië

Wenkkrab, Broome Indo-pacific bottlenose dolphin, Broome (2) Sea Turtle, Broome

Aan het eind van de ochtend reden we van de Bird Observatory naar Broome. Deze stad is eind 19e eeuw ontstaan dankzij de parelvisserij. Inmiddels heeft het toerisme de parelindustrie verdrongen als belangrijkste economische sector. Hoewel de stad slechts een kleine 12.000 inwoners heeft, zijn er daardoor veel voorzieningen. Een van de grootste trekpleisters is Cable Beach, een lang en breed strand, waar je 's middags de zon in de zee kan zien zakken. Voor vogelaars zoals Marco, is de waterzuivering echter véél interessanter! Vanuit het dit jaar gebouwde observatieplatform konden we verschillende vijvers goed bekijken. Dit leverde weer een aantal nieuwe vogelsoorten voor de vakantie op: de pink-eared duck, de taigastrandloper en de witvleugelstern. Na het bezoek aan de waterzuivering was het tijd voor wat meer huishoudelijke klusjes, zoals boodschappem halen en de lege gasfles weer laten vullen. Daarna gingen we naar de camping en doken we het zwembad in. Hoewel de temperatuur in Broome met 34°C wat lager was dan in de Kimberley, voelde het namelijk nog steeds als behoorlijk warm als gevolg van de hogere luchtvochtigheid. Tegen het eind van de middag wandelden we naar Cable Beach om te genieten van de zonsondergang.

De volgende dag gingen we het schiereiland waarop Broome ligt, verder verkennen. We begonnen bij het mangrovebos ten oosten van de stad. Daar zagen we onder andere de red-headed honeyeater. Ook leuk waren de wenkkrabben - die snel in zich snel in hun holletje terugtrokken als ze ons opmerkten – en de heremietkreeftjes. Vervolgens wandelden we door Chinatown, het 'oude' centrum van de stad. Vroeger noemden de lokale bewoners dit deel van de stad 'Japtown' – Japanners hadden een belangrijke rol in de parelindustrie - maar na de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog lag dat nogal gevoelig en kreeg het stadsdeel zijn huidige naam. Er staan nog een aantal oorspronkelijke gebouwen en het nauwe stratenpatroon is voor een deel bewaard gebleven.

In het zuidoosten van het schiereiland, waar ook de haven van Broome ligt, wilde Marco graag 'over zee kijken'. Meestal is dat voor niet-vogelaars nogal een saaie bedoening: ergens in de verte zie je dan een wit stipje en dat is dat stormvogeltje 'zus' of stormvogeltje 'zo'. Deze keer was het een stuk leuker: er kwamen o.a. bruine genten voorbij vliegen en we zagen dolfijnen (indopacific bottlenose dolphins, een soort tuimelaars).

In het zuidwesten van het schiereiland, Gantheaume Point, staat een vuurtoren. Hierop was een visarendnest aanwezig met twee ouders en twee jongen. Toen het laag water was, konden we in de rotsen 120 miljoen jaar oude pootafdrukken van dinosaurussen zien. Ook zagen we twee bultruggen voorbij zwemmen, een moeder met jong. Daar hadden we geluk mee, omdat de meeste bultruggen rond deze tijd inmiddels zuidwaarts zijn gezwommen richting de voedselrijke wateren rondom Antartica.

Op onze laatste ochtend in Broome maakten we een boottocht met als doel de snubfin dolphin te zien. Deze dolfijnensoort komt alleen in de kustwateren van Noord-Australië voor. Pas in 2005 kwam men erachter dat dit een andere soort was dan de Irrawaddy dolphin, waar hij erg op lijkt. Met een klein bootje werden naar de catamaran gevaren, waarmee we vervolgens een groot van de Roebuck Bay doorkruisten. Onderweg zagen we een aantal snubfin dolphins, een paar solitaire mannetjes en een moeder met jong. Ook werden we verrast met een aantal humpback dolphins - waarvan nog recenter bekend is dat dit een aparte soort is – zeeschildpadden en eagle rays (grote roggen). Op de tocht terug kwamen indopacific bottlenose dolphins speels tussen de drijvers van de catamaran zwemmen.

Na deze fantastische boottocht was het tijd om Broome te verlaten en reden we verder westwaarts naar Eighty Mile Beach.