Dag 46 t/m 49: Cape Range National Park en Ningaloo Marine Park

15 oktober 2017 - Coral Bay, Australië

Zeeschildpad, Coral Bay, Ningaloo Marine Park Bluespot Butterflyfish, Turqoise Drift, Ningaloo Marine Park Rifhaai, Coral Bay, Ningaloo Marine Park

Inmiddels hebben we de west-kust van Australië bereikt. Op het noordelijkste schiereiland van West-Australië ligt Cape Range National Park. Een mooi gebied met kalkstenen kloven en witte stranden. Het is een mooi gebied waarvan de kloven misschien niet zo spectaculair zijn als we eerder hebben gezien, maar waar wel relatief veel dieren leven. Als snel toen we aankwamen op het schiereiland, zagen we emoes, de Australische versie van de struisvogel. Er leven veel kangoeroes en op de weg liep een short-beaked echidna (op het eerste gezicht lijkt die misschien op een groot uitgevallen egel).

Toen we vanaf de noordpunt bij Vlamingh Head - vernoemd naar de Nederlandse zeevaarder Willem de Vlamingh - over het schiereiland uitkeken, bleek dat we de migrerende bultruggen hadden ingehaald. We zagen zeker 10 bultruggen voorbijzwemmen, waarvan een aantal uit het water sprong.

In Yardie Gorge zagen we black-footed rockwallabies op de rotsen zitten en een visarendnest met drie jongen. In Mangrove Bay zagen we – naast allerlei steltlopers en reigers – onder andere de mangrove fantail en de buff-banded rail (een soort ral). Ook zagen we white-winged fairywrens en rufous fieldwrens.

Vlak voor de kust ligt een koraalrif, Ningaloo Reef, dat ongeveer 250 kilometer lang is. Het ligt zo dicht bij de kust, dat er heel veel mooie snorkelplekken zijn die je vanaf het strand kan bereiken. Wij hebben ook een paar keer gesnorkeld, waaronder de Turquoise Drift: hier kan je een paar honderd meter langs het strand lopen, de zee in zwemmen en je vervolgens door de stroming over het koraal met prachtig gekleurde vissen laten voeren. Op een andere plek waar we gesnorkeld hebben zagen we een rog en een zeeschildpad!

Na twee dagen op het schiereiland reden we naar het zuidelijker gelegen Coral Bay. Ook hier konden we genieten van het natuurschoon van Ningaloo Marine Park. Tijdens een wandeling langs de baai zagen we jonge rifhaaien en een rog in de zee zwemmen. Op de camping kwam ineens een banded lapwing (een soort kievit) langslopen. We besloten om de volgende dag met een boottocht mee te gaan om het koraalrif verder uit de kust te kunnen verkennen. Tijdens het varen zagen we dolfijnen. Daarna gingen we een aantal keer de zee in om te snorkelen. Helaas hadden de manta rays geen zin om met ons te zwemmen en konden we ze alleen vluchtig bekijken. Het koraal was echter prachtig en de zee was helderblauw. Naast allerlei (gekleurde) vissen, zagen we een zeeschildpad en een rifhaai van dichtbij!

1. Thea en Giel:
    16 oktober 2017
    De hele reis blijft een aaneenschakeling van hoogtepunten. Prachtig!
  2. Marco en Carla:
    20 oktober 2017
    Ja inderdaad! Zo voelt het voor ons ook!