Dag 56: Lesuer, Nambung en Yanchep National Park

22 oktober 2017 - Yanchep, Australië

Bobtail, Nambung NP Nambung NP (3) Koala, Yanchep NP Western Grey Kangaroo met jong, Yanchep NP (2)

Omdat we in Kalbarri wat tijd hadden verloren ivm autopech, stonden er deze dag drie nationale parken op ons programma. De volgende dag moesten we de camper immers omruilen in Perth. We begonnen de dag in Lesuer National Park, dat vooral bekend is vanwege de bloemen die in het voorjaar prachtig bloeien. Het hoogtepunt van de bloei was dan misschien al voorbij, er waren gelukkig nog heel veel bloemen te zien. Via een zgn. 'scenic drive' en een wandeling hebben we het gebied verkend. Naast bloemen zagen we vogels (zoals een black-shouldered kite en Carnaby's black cockatoos) en een bobtail, een grote hagedis met een kort, stomp staartje en een blauwige tong.

Daarna reden we naar Nambung National Park. Dit is een heel populair gebied: in een woestijnachtige omgeving van geel zand staan duizenden kalkstenen stenen rechtop. Men weet nog niet precies hoe deze 'pinnacles' zijn ontstaan, maar het was in ieder geval een bizar gezicht! Ook hier zagen we twee bobtails.

Als laatste bezochten we Yanchep National Park. Hoewel het park grote ongerepte delen kent, is er ook een deel ingericht als een soort recreatiegebied. De dieren die in deze omgeving leven, zijn minder schuw dan in meer afgelegen gebieden. We zagen een heleboel western grey kangaroos, waaronder een aantal 'joeys' (jonge kangoeroes). Er leven ook koala's, die in de jaren '60 zijn geïntroduceerd (koala's komen van oorsprong alleen in oost-Australië voor). Daarnaast hebben we heel veel vogels gezien, zoals de Australian wood-duck, de Australian shelduck en puperkoeten met jongen. 's Nachts hoorden we de roep van een aantal southern boobooks (een soort uil). 's Ochtends werden we gewekt door de aanstekelijke 'lach' van de laughing kookaburra (in de 19e eeuw geïntroduceerd in west-Australië).