Dag 57 t/m 59: Wheatbelt en Wave Rock

25 oktober 2017 - Hyden, Australië

Onze 2WD campervan, York (gratis camping!) Wave Rock, Hyden Hagedis, Hyden Rock, Hyden

Op dag 57 moesten we de 4WD-campervan weer inleveren bij het verhuurbedrijf in Perth. Het drukke verkeer in en rondom Perth was wel even wennen, evenals (voor ons) grappige borden: zo zagen we bij een aantal opritten bijvoorbeeld 'no bicycles or horses'.

Het omwisselen van de campervan ging vrij soepel en al snel konden we onze reis vervolgen in de 2WD-campervan die de komende 2,5 weken ons 'thuis' zou zijn.

Aan de oostkant van Perth ligt een aantal relatief oude plaatsen. Via Northam – met z'n historische treinstation – reden we naar York, dat zichzelf 'the oldest inland town' noemt. York heeft haar historische karakter goed behouden, dus het was leuk om hier een rondje te lopen. Zo anders dan de relatief nieuwe plaatsen die we tot nu toe zijn tegengekomen...

De volgende ochtend maakten we in York nog een wandeling langs een deel van de Avon rivier, waar we voor het eerst Jacky Winters (een soort vliegenvanger) zagen.

Het zuidwesten staat ook wel bekend als 'wheatbelt': hier wordt 2/3 van het West-Australische graan verbouwd. Het eerste graan van dit seizoen werd al geoogst. In deze regio zijn relatief veel zoutmeren, ontstaan door de landbouw. Graan verbruikt blijkbaar veel minder water dan de oorspronkelijke begroeiing, waardoor het grondwaterpeil is gestegen en de zoutlaag in de bodem oplost. Opvallend zijn de soms hele grote granieten heuvels in het landschap. We reden een rondje langs een aantal van deze rotsen, waaronder Kokerbin Rock - na Uluru en Mount Augustus de grootste monoliet van Australië èn de wereld. Daarna reden we naar Hyden, bekend om haar Wave Rock: eigenlijk slechts een deel van een veel grotere granieten rots (nl. Hyden Rock), maar prachtig geërodeerd als een soort versteende golf. Een ander deel van de rots leek op de bek van een nijlpaard ('Hippo's Yawn'). Rondom de rots zagen we white-eared honeyeaters, white-browed scrubwrens en grey currawongs. Ook zagen we sand goanna. Vervolgens gingen we naar The Humps, een andere granieten rots in het landschap die wel 100 meter hoog is. Op deze rots leven heel veel hagedissen. Vanaf The Humps hadden we mooi prachtig uitzicht op de omgeving. Nabij deze rots ligt Mulka's Cave, bekend vanwege de rotstekeningen van aboriginals, voornamelijk handafdrukken. Onderweg zagen we een slang de weg oversteken.

Via Lily, een 'Nederlandse' molen, reden we naar Stirling Range National Park. Tijdens de rit zagen we wat plassen met eenden en steltlopers en een Rosenberg's Monitor.